måndag 3 mars 2014

Litteraturdiskussion och reflektion - bedömning

Matris för läsförståelse, litteraturdiskussion och reflektion på bloggen. Hela matrisen ser du via länk ovan. 

Förmågor som bedöms: Visar vilken förmåga som bedöms, t. ex läsförståelse

Godtagbar förmåga: Visar vad som menas med en godtagbar förmåga, t. ex när det gäller läsförståelse att "förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga detaljer."

Göra, visa att du kan genom: Här beskriver jag vad du ska göra för att visa de olika förmågorna. Exempelvis: du visar din läsförståelse genom att berätta om en tanke om det som du har läst.



Förmågor som bedöms
Godtagbar förmåga
Göra, visa att du kan genom
Använda lässtrategier för att förstå skrivna texter
Eleven kan med viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i skrivet språk.
arbete med lässtrategier under diskussion och reflektion
Läsförståelse
Eleven kan förstå huvudsakligt  
innehåll och uppfatta tydliga detaljer i skrivet språk i tydligt formulerade texter i olika genrer
att välja ut speciella bitar med hjälp av post-it-lapp. Berätta om en eller flera detaljer plus handling runt omkring. Skriva en reflektion om diskssionen.
Tolka och resonera om budskap
Eleven visar sin förståelse för olika texters budskap genom att översiktligt redogöra för, kommentera och diskutera innehåll och detaljer i olika texter. Eleven visar också en förmåga att med ett godtagbart resultat agera efter intentionen i olika instruktioner.
att välja en eller flera tankar till diskussionen som du berättar om. 
------
att följa instruktionerna till diskussion och reflekterade inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar