I dag började vi att gå igenom era texter. Ni fick först sitta själva i grupp och analysera varandras texter. Sedan gick vi tillsammans igenom texterna och var den placerade sig i utvecklingsschemat. Vi hann med två texter, så en är kvar till onsdag.
Texten:
Skolan är som fängelse
Vi tycker
att skoluniform inte är bra för eleverna! En utförligare presentation av åsikt med något argument redan i inledningen.
För det
första är skoluniform väldigt dåligt för att eleverna känner sig som fångar. Om
alla elever har samma kläder (skoluniform) då skulle de kopiera varandra. De får
inte en egen personlighet och en egen ungdomstid.
För det
andra med skoluniform blir rektorn och lärare som en diktatorer eftersom de
bestämmer över elevernas skolkläder. Om de bestämmer över elevernas kläder då
måste de ska också klä på sig samma kläder. Då blir det jämlikhet. Det skulle
bli lite straff för de som bestämde.
Vi vill inte
visa oss till andra människor. Varför ska de veta vem är vi ? De behöver inte
veta info om oss. Det blir tråkigt för eleverna ! Absolut...
Dessutom om alla
i skolan har samma kläder då tänker eleverna att det är som att vara i
fängelse. De känner sig som utan känslor.
Rubriken:
Skolan är som fängelse
Rubrik
|
Varken åsikten eller ämnet framgår
av rubriken
|
Åsikt eller ämne redan i rubriken.
|
Åsikt och ämne i rubriken
|
Åsikt och ämne i rubriken på ett
övertygande sätt
|
Rubriken att skolan är som ett fängelse kan handla om mobbing, att man inte får nån mat, att lärarna är dåliga o.s.v.
Åsikt och argument
Åsikt och argument
|
Åsikten är inte tydligt
presenterad och stöds inte av argument.
|
Åsikten är tydligt presenterad och
argumenten stöder åsikten.
|
Åsikten är tydligt presenterad och
argumenten är underbyggda med hjälp av exempel
|
Åsikten är tydligt presenterad.
Argumenten är underbyggda med hjälp av övertygande exempel.
|
Vi tycker att skoluniform inte är bra för eleverna! En utförligare presentation av åsikt med något argument redan i inledningen.
Samspel
Samspel
|
Otydlig mottagare
|
Läsartilltal i slutet av
texten.
|
Läsartilltal med en tydlig
uppmaning i slutet av texten
|
Läsartillttal med en övertygande
uppmaning i slutet av texten.
|
Uttrycks- och ordnivå
Uttrycks-
och ordnivå
|
Uttryck och ord fungerar ibland
mindre bra.
Orden är vardagliga , allmänna
och konkreta
Ordvalet är inte alltid så
varierat och kanske inte alltid passar för ämne och genre
|
Uttryck
och ord fungerar ganska väl i sina sammanhang.
Många ord
är vardagliga, vanliga, allmänna och konkreta.
Evaluerande
ord används till viss del.
Texten
visar viss variation i ordval.
|
Uttryck och ord fungerar oftast
väl i sina sammanhang.
Ord som är specifika för ämnet som
texten argumenterar för/emot används.
Ord som är abstrakta, skriftspråkliga
används i vissa fall.
Evaluerande ord används för att
övertyga läsaren.
Texten visar variation i ordval.
|
Uttryck och ord är mycket väl
valda och fungerar mycket väl i sina sammanhang.
Ord som är specifika för ämnet som
texten argumenterar för/emot används.
Ord som är abstrakta
och,skriftspråkliga används genomgående i texten på ett väl fungerande sätt.
Ett evaluerande språk används på
ett övertygande, väl fungerande och kreativt sätt.
Texten visar variation och omsorg
i ordval.
|
Ämnesspecifika ord: skoluniform, rektorer, lärare, diktatorer
Abstrakta ord: jämlikhet, personlighet, känslor
Evaluerande ord: känner sig som fångar, kopiera varandra, dåligt, tråkigt
Meningsbyggnad
Menings-byggnad
|
Oftast väl fungerande vid enklare
meningsbyggnad, utan bisatser.
Undviker en mer komplicerad syntax
|
En mer
komplex meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
|
Oftast väl fungerande
meningsbyggnad även i långa och mer komplexa konstruktioner.
|
Väl fungerande eller i stort sett
väl fungerande meningsbyggnad i såväl enklare som mer komplexa
konstruktioner.
|
Inte så många bisatser och en mycket enkel satsbyggnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar