måndag 24 mars 2014

Analys och placering i utvecklingsschema

I dag började vi att gå igenom era texter. Ni fick först sitta själva i grupp och analysera varandras texter. Sedan gick vi tillsammans igenom texterna och var den placerade sig i utvecklingsschemat. Vi hann med två texter, så en är kvar till onsdag. 

Texten:

Skolan är som fängelse

Vi tycker att skoluniform inte är bra för eleverna! En utförligare presentation av åsikt med något argument redan i inledningen. 

För det första är skoluniform väldigt dåligt för att eleverna känner sig som fångar. Om alla elever har samma kläder (skoluniform) då skulle de kopiera varandra. De får inte en egen personlighet och en egen ungdomstid.

För det andra med skoluniform blir rektorn och lärare som en diktatorer eftersom de bestämmer över elevernas skolkläder. Om de bestämmer över elevernas kläder då måste de ska också klä på sig samma kläder. Då blir det jämlikhet. Det skulle bli lite straff för de som bestämde.

Vi vill inte visa oss till andra människor. Varför ska de veta vem är vi ? De behöver inte veta info om oss. Det blir tråkigt för eleverna ! Absolut...


Dessutom om alla i skolan har samma kläder då tänker eleverna att det är som att vara i fängelse. De känner sig som utan känslor.

Rubriken:
Skolan är som fängelse
Rubrik
Varken åsikten eller ämnet framgår av rubriken
Åsikt eller ämne redan i rubriken.
Åsikt och ämne i rubriken
Åsikt och ämne i rubriken på ett övertygande sätt 

Rubriken att skolan är som ett fängelse kan handla om mobbing, att man inte får nån mat, att lärarna är dåliga o.s.v. 

Åsikt och argument
Åsikt och argument
Åsikten är inte tydligt presenterad och stöds inte av argument.
Åsikten är tydligt presenterad och argumenten stöder åsikten.
Åsikten är tydligt presenterad och argumenten är underbyggda med hjälp av exempel
Åsikten är tydligt presenterad. Argumenten är underbyggda med hjälp av övertygande exempel.
Vi tycker att skoluniform inte är bra för eleverna! En utförligare presentation av åsikt med något argument redan i inledningen. 

Samspel
Samspel
Otydlig mottagare
Läsartilltal i slutet av texten. 
Läsartilltal med en tydlig uppmaning i slutet av texten
Läsartillttal med en övertygande uppmaning i slutet av texten.

Uttrycks- och ordnivå



Uttrycks- och ordnivå
Uttryck och ord fungerar ibland mindre bra.

Orden är vardagliga , allmänna och  konkreta

Ordvalet är inte alltid så varierat och kanske inte alltid passar för ämne och genre
Uttryck och ord fungerar ganska väl i sina sammanhang.

Många ord är vardagliga, vanliga, allmänna och konkreta.

Evaluerande ord används till viss del.

Texten visar viss variation i ordval.
Uttryck och ord fungerar oftast väl i sina sammanhang.

Ord som är specifika för ämnet som texten argumenterar för/emot används.

Ord som är abstrakta, skriftspråkliga används i vissa fall.

Evaluerande ord används för att övertyga läsaren.

Texten visar variation i ordval.
Uttryck och ord är mycket väl valda och fungerar mycket väl i sina sammanhang.

Ord som är specifika för ämnet som texten argumenterar för/emot används.

Ord som är abstrakta och,skriftspråkliga används genomgående i texten på ett väl fungerande sätt.

Ett evaluerande språk används på ett övertygande, väl fungerande och kreativt sätt.

Texten visar variation och omsorg i ordval.

Ämnesspecifika ord: skoluniform, rektorer, lärare, diktatorer

Abstrakta ord: jämlikhet, personlighet, känslor

Evaluerande ord: känner sig som fångar, kopiera varandra, dåligt, tråkigt

Meningsbyggnad 
Menings-byggnad
Oftast väl fungerande vid enklare meningsbyggnad, utan bisatser.

Undviker en mer komplicerad syntax
En mer komplex meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
Oftast väl fungerande meningsbyggnad även i långa och mer komplexa konstruktioner.
Väl fungerande eller i stort sett väl fungerande meningsbyggnad i såväl enklare som mer komplexa konstruktioner.






Inte så många bisatser och en mycket enkel satsbyggnad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar