onsdag 26 mars 2014

Exempel på bearbetad argumenterande elevtext

Tillsammans bearbetade vi igenom gruppernas texter. Vi arbetade speciellt med evaluerande språk för att få texten mer övertygande. Här ser du resultatet. Det evaluerande språket markeras med orange färg.

En bättre skola med skoluniform

Vi tycker att skoluniform är bra till elever och skolan båda av två därför det skulle skapa en vi-känsla.

För det första,  med skoluniform får vi en jämlik skola. Vi slipper en skola där skillnaden mellan fattiga och rika elever är närvarande varje dag. Med skoluniform skulle inte eleverna behöva dömas utifrån sina kläder. 

För det andra, eleverna skulle inte behöva slösa tid på att  tänka på vad de ska ha på sig varje dag. Att ge eleverna stort utrymme för tankar kring utseende är att svika eleverna eftersom det stjäl tid från det viktiga skolarbetet. De kan gärna tänka på att vara bättre men då genom skolprestationer och inte genom kläder. 

För det sista, skulle det vara ekonomiskt att ha skoluniform. Föräldrar behöver inte köpa nya märkeskläder som är både dyra och onödiga, varje månad. De kan istället spara pengar: det är till gagn för familjens ekonomi.

Vi hoppas att ni politiker beslutar att införa skoluniform. Det hjälper till att spara pengar för familjen. Eleverna behöver inte jämföra sina kläder med varandra och alla elever kan vara jämlika.


5 kommentarer:

  1. Kära Stina ! mycket saknar din kurs. Jag kollar alltid din blogg vad ni publiserat. jag är ledsen för att Jag tycker att jag har missat många lyckliga timmar med ni.

    Jag har skrivit en text om skoluniform. Jag vet inte att ni alla har kommit överens? Jag försöker stå andra sida att skriva. Snäll och kolla. http://svenskalaserjag.blogspot.fr/

    SvaraRadera
  2. Kul att du följer bloggen från din resa. Vi saknar dig också! Diskussionen om Ove i fredags var inte sig lik utan dig.

    SvaraRadera
  3. Jag har rättat din text. Se i responsmappen.

    SvaraRadera
  4. Cyka blyat idi nahuy cyka team team so bad

    SvaraRadera
  5. Det här är en jätte bra text Stina. Den här texten gjorde så jag fick A på min uppgift. Du är bäst!

    SvaraRadera