onsdag 26 mars 2014

Text 3, genomgång

Bättre med skoluniform

Vi tycker att skoluniform är bra till elever och skolan båda av två därför det skulle skapa en vi-känsla.

För det första,  med skoluniform det skapas inte skillnad mellan fattiga och rika elever. Eleverna skulle inte dömas för sina kläder av varandra.

För det andra, elever behöver inte tänka på vad de kan ta på sig varje dag. Dessutom skulle de inte tänka på hur de kan vara bättre än andra elever, de kan istället bara fokusera lektionerna.

För det sista, det skulle vara ekonomiskt/ekonomiskt att ha skoluniform. Föräldrar behöver inte köpa nya, märkeskläder varje månad. De kan spara pengar, det är till gagn för familj och samhälle.
  
Vi hoppas att ni beslutar att införa skoluniform. Det hjälper till att spara pengar. Eleverna behöver inte jämföra sina kläder med andra och alla elever kan vara jämlika.


Rubriken
Rubrik
Varken åsikten eller ämnet framgår av rubriken
Åsikt eller ämne redan i rubriken.
Åsikt och ämne i rubriken
Åsikt och ämne i rubriken på ett övertygande sätt 

Åsikten att det är bra och ämnet är skoluniform

Åsikt och argument
Åsikt och argument
Åsikten är inte tydligt presenterad och stöds inte av argument.
Åsikten är tydligt presenterad och argumenten stöder åsikten.
Åsikten är tydligt presenterad och argumenten är underbyggda med hjälp av exempel
Åsikten är tydligt presenterad. Argumenten är väl underbyggda med hjälp av övertygande exempel.
För det första,  med skoluniform skapas  inte skillnad mellan fattiga och rika elever. Eleverna skulle inte dömas för sina kläder.

För det andra, elever behöver inte tänka på vad de kan ta på sig varje dag. Dessutom  de skulle inte tänka på hur de kan se bättre ut än andra elever, de kan istället bara fokusera på lektionerna.

För det sista, det skulle vara ekonomiskt att ha skoluniform. Föräldrar behöver inte köpa nya, märkeskläder varje månad. De kan spara pengar, det är till gagn för familj och samhälle.

Argument

Exempel

Samspel
Samspel
Otydlig mottagare
Läsartilltal i slutet av texten. 
Läsartilltal med en tydlig uppmaning i slutet av texten
Läsartillttal med en övertygande uppmaning i slutet av texten.
Mottagare finns "NI" med vi vet inte vem "NI" är. 

Uttrycks och ordnivå


Uttrycks- och ordnivå
Uttryck och ord fungerar ibland mindre bra.

Orden är vardagliga, allmänna och  konkreta

Ordvalet är inte alltid så varierat och kanske inte alltid passar för ämne och genre
Uttryck och ord fungerar ganska väl i sina sammanhang.

Många ord är vardagliga, vanliga, allmänna och konkreta.

Evaluerande ord används till viss del.

Texten visar viss variation i ordval.
Uttryck och ord fungerar oftast väl i sina sammanhang.

Ord som är specifika för ämnet som texten argumenterar för/emot används.

Ord som är abstrakta, skriftspråkliga används i vissa fall.

Evaluerande ord används för att övertyga läsaren.

Texten visar variation i ordval.
Uttryck och ord är mycket väl valda och fungerar mycket väl i sina sammanhang.

Ord som är specifika för ämnet som texten argumenterar för/emot används.

Ord som är abstrakta och, skriftspråkliga används genomgående i texten på ett väl fungerande sätt.

Ett evaluerande språk används på ett övertygande, väl fungerande och kreativt sätt.

Texten visar variation och omsorg i ordval.
Ämnesspecifika ord: skolan, skoluniform, eleverna, märkeskläder

Abstrakta ord: jämlikhet, ekonomi, vi-känsla

Evaluerande ord: ekonomiskt, till gagn, spara, döma

Meningsbyggnad
Menings-byggnad
Oftast väl fungerande vid enklare meningsbyggnad, utan bisatser.

Undviker en mer komplicerad syntax
En mer komplex meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
Oftast väl fungerande meningsbyggnad även i långa och mer komplexa konstruktioner.
Väl fungerande eller i stort sett väl fungerande meningsbyggnad i såväl enklare som mer komplexa konstruktioner.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar