Rubrik
|
Varken åsikten eller ämnet framgår
av rubriken
|
Åsikt eller ämne redan i rubriken.
|
Åsikt och ämne i rubriken
|
Åsikt och ämne i rubriken på ett
övertygande sätt
|
Åsikten att det är bra och ämnet är skoluniform
Åsikt och argument
Åsikt och argument
|
Åsikten är inte tydligt
presenterad och stöds inte av argument.
|
Åsikten är tydligt presenterad och
argumenten stöder åsikten.
|
Åsikten är tydligt presenterad och
argumenten är underbyggda med hjälp av exempel
|
Åsikten är tydligt presenterad.
Argumenten är väl underbyggda med hjälp av övertygande exempel.
|
Argument
Exempel
Samspel
Samspel
|
Otydlig mottagare
|
Läsartilltal i slutet av
texten.
|
Läsartilltal med en tydlig
uppmaning i slutet av texten
|
Läsartillttal med en övertygande
uppmaning i slutet av texten.
|
Mottagare finns "NI" med vi vet inte vem "NI" är.
Uttrycks och ordnivå
Uttrycks-
och ordnivå
|
Uttryck och ord fungerar ibland
mindre bra.
Orden är vardagliga, allmänna
och konkreta
Ordvalet är inte alltid så
varierat och kanske inte alltid passar för ämne och genre
|
Uttryck
och ord fungerar ganska väl i sina sammanhang.
Många ord
är vardagliga, vanliga, allmänna och konkreta.
Evaluerande
ord används till viss del.
Texten
visar viss variation i ordval.
|
Uttryck och ord fungerar oftast
väl i sina sammanhang.
Ord som är specifika för ämnet som
texten argumenterar för/emot används.
Ord som är abstrakta, skriftspråkliga
används i vissa fall.
Evaluerande ord används för att
övertyga läsaren.
Texten visar variation i ordval.
|
Uttryck och ord är mycket väl
valda och fungerar mycket väl i sina sammanhang.
Ord som är specifika för ämnet som
texten argumenterar för/emot används.
Ord som är abstrakta och,
skriftspråkliga används genomgående i texten på ett väl fungerande sätt.
Ett evaluerande språk används på
ett övertygande, väl fungerande och kreativt sätt.
Texten visar variation och omsorg
i ordval.
|
Ämnesspecifika ord: skolan, skoluniform, eleverna, märkeskläder
Abstrakta ord: jämlikhet, ekonomi, vi-känsla
Evaluerande ord: ekonomiskt, till gagn, spara, döma
Meningsbyggnad
Menings-byggnad
|
Oftast väl fungerande vid enklare
meningsbyggnad, utan bisatser.
Undviker en mer komplicerad syntax
|
En mer
komplex meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
|
Oftast väl fungerande
meningsbyggnad även i långa och mer komplexa konstruktioner.
|
Väl fungerande eller i stort sett
väl fungerande meningsbyggnad i såväl enklare som mer komplexa
konstruktioner.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar