fredag 14 mars 2014

Skriva efter diskussionen

Återigen samlandes vi för att prata om Ove. Skriv nu en reflektion om diskussionen. Vi diskuterade bland annat:


  • När berättar man berättar när man är gravid skiljer sig i olika kulturer. I Sverige berättar man oftast efter vecka 12, medan man i en del andra kulturer berättar direkt när man får veta.
  • Husdjur i olika kulturer.
  • Att ge och få tillbaka - karma i alla religioner, de goda gärningarnas lag.
  • Vår barndom påverkas oss, en del tvingas bli vuxna tidigt. Barnarbete, krig eller andra händelser kan göra att barndomen förkortas.
  • Relationen mellan barn och föräldrar.
  • Hur känner Ove när Sonja berättar att hon är gravid. Hur känner en man vid ett sånt besked?
  • Att säga: Jag älskar dig, till barnen. Vem säger det mest? Mamman eller pappan?
  • När man är gravid vill man äta speciella saker. Kan det vara olika mat man är sugen på beroende på om barnet är en kille eller tjej?
  • Kommer journalisten att söka upp Ove igen? Blir Ove en stor hjälte?
  • Ove var en väldigt hjälpsam person. Han hjälpte många människor utan att begära något tillbaka. 


2 kommentarer:

  1. Hej Stina!

    Jag har ändrat min länk, den nya heter Lev med positiva tankar.
    http://levmedpositivatankar.blogspot.se/

    Med vänliga hälsningar Bewar.

    SvaraRadera
  2. Stina
    jag vill be om att ge mig mer kommenter under mina texter som publicerat i blogen. Gärna på pekar mina grammatik fel. Jag ska uppskatta dig.

    SvaraRadera