torsdag 13 februari 2014

Dramatisering av Ove i datoraffären

I dag fick eleverna tillsammans i grupper om två eller tre, dramatisera det första kapitlet med Ove i datoraffären. Eleverna fick cirka en på sig timme att skriva en dialog och repetera in före uppspel. Jag hjälpte grupperna med uttal.

Grupperna spelade upp två gånger. En första gång, sedan en till gång med uppmaningen från mig att vara argare - både Ove och expedit.

Sedan skrev eleverna en reflektion kring dagens arbete på sina egna bloggar. De fick följande instruktion: 

Rubrik: Välj en passade rubrik. Rubriken väljer du efter vad du lägger fokus på i din reflektion. Exempelvis:

  • När jag var Ove
  • Jag gillar att spela teater
  • Jag blir nervös av att uppträda för andra
  • Att skriva dialog


Inledning: Vad gjorde ni? Vilka var med?

Reflektion 1: Hur fungerade samarbetet? Var det lätt eller svårt att skriva dialog? Hur gick med uttalet när ni övade?

Reflektion 2: Hur kändes att vara Ove? Hur kändes det att möte Ove? Gick uppspelet bra. Vad tyckte om den andra gruppens insats?

Avslutning: Vad tyckte om dagens övning? Är det ett bra sätt att lära sig? Motivera (säg varför det är bra eller inte).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar