torsdag 6 februari 2014

Arbete med utvecklinsschema - din språkportfolio

I dag ska ni arbeta i par (två och två) och läsa igenom texterna på varandras bloggar och titta på tre saker: rubriker, styckeindelning och interpunktion

Komma igång
1. Para ihop er två och två
2. Börja med att läsa din kamrats blogg på egen hand.

Rubriker
3. Har alla  inlägg rubriker?
4. Välj tre rubriker vilken nivå befinner sig de på? Steg 1, steg 2, steg 3 eller steg 4?
5. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra rubriken.

Styckeindelning
6. Förekommer styckeindelning?
7. Vilken nivå befinner sig texterma på? Steg 1,2,3 eller 4?
8. Skriv i kommentatorsfältet vad kamraten kan göra för att förbättra styckeindelningen

Användning av tecken 

9. Används punkt i texten? Vilka andra tecken förekommer för att avsluta en mening?
10. Inleds varje mening med stor bokstav (versal)?
11. Förekommer kommatecken? Används dessa på rätt sätt?
12. Vilken nivå befinner sig texterna på?

Muntlig diskussion, respons och ändringar
12. Du visar din kamrat den respons som du har gett på hennes/hans blogg. Du  tar emot den respons som hon/han har gett på din blogg. Tillsammans diskuterar ni de ändringar som bör göras.

Avslutning
13. Gör en sida på din egen blogg som du kallar: Rubriker, styckeindelning & tecken. Infoga denna matris och diskutera var du befinner dig i din språkutveckling.  Vad behöver du kunna för att komma vidare? Matris finns i wordformat under fliken matriser till språkportfolio ovan. 

1 kommentar: